torsdag 8 mars 2012

Det här med att flytta till ett annat land, del 1.

Idag har jag bott här i hela tre veckor. Det känns som månader men samtidigt som jag satt på det där jäkla flygplanet igår. Planen var att fixa National Insurance number, bankkort, jobb, skriva in mig på vårdcentralen osv så fort som möjligt (vad annars...?). Som svensk behöver du inget visum för att bo/jobba i England, EU kirrar det. Bara att komma o fara o flänga som du vill. Hur som helst, så här gjorde vi:

- Skriva in sig på en vårdcentral. Tog med alla ID-handlingar jag hade (pass, ID-kort, EU health inscurance card) samt bankkort etc för att 'stärka' mitt namn som uppskattas av vissa. Dock i mitt fall så är det lite förvirrande då jag har olika stavningar av mitt namn på olika kort men det har ändå gått bra. Dem bad om 'proof of address' som exempelvis är ett brev från en bank eller skatteverket etc med ditt namn + adress på. Enligt mig (och typ alla andra här) helt onödigt, oförståeligt o bara konstigt. Hade iaf inget 'proof of address' (inget du kan få så fort du flyttat hit direkt, massa krångel) men det gick bra ändå. Skriver man in sig på en vc här måste du träffa en sköterska för hälsokoll. Urinprov, vikt, längd och typ hundra frågor om allergier, släktsjukdomar etc. Sköterskan ville att jag skulle träffa astmasköterskan och en läkare så fick göra det och av dem fick jag nya mediciner. Från att ha inhalatorer som kostar ca 800 SEK till att köpa en ny för ca 7 GBP är bara galet. Alla läkarbesök etc är helt gratis och medicinerna har minimala priser jämfört med Sverige plus att du tex får epilepsimediciner gratis samt preventivmedel.

- Ansöka om bankkonto. Den här processen kändes som ett enda stort skämt. För att få ett jobb här (speciellt som invandrare) vill dem att du har ett bankkonto men för att få ett bankkonto måste du ha ett jobb samt proof of address (alla vill ha det...). Först trodde jag det var ett skämt men vi försökte med ett par banker och blev aldrig beviljad ett konto. Förstår inte alls grejen... jag ansökte bara om ett bankkonto där arbetsgivaren kan sätta in min lön samt ett vanligt hederligt kort så jag kan sätta in och ta ut pengar, jag ansökte inte om någon kredit what so ever?! Hur kan banken förlora något pga mig? En av gubbarna vi hade möte med klämde ur sig att jag alltid kunde hoppas på att min blivande arbetsgivare kunde betala ut min lön i kontanter eller använda J's konto fast det är ju olagligt... jävla pajas?! Tillslut fick vi tips om att gå till Santander och där fick jag mig ett bankkonto minsann + ett kort som dock bara går att använda i automater men so what? Ingen är gladare än jag - rött o snyggt är det också! Dessutom bytte J bank till Santander och fick 100 GBP, cashing!


To be continued...

1 kommentar:

  1. Det är skönt att veta att du har det bra!
    Ta hand om dig!

    SvaraRadera